śledzenie na stronach

Jak strony śledzą użytkowników? Technologie i metody.

Jak strony śledzą użytkowników? Metody śledzenia użytkowników i ich wirtualnych zachowań stają się coraz bardziej wyrafinowane.

Pliki cookies są najlepiej znaną technologią służącą do tego celu.

Śledzenie użytkowników online służy organizacjom, firmom, witrynom internetowym itp do poznania użytkowników, ich zachowań i preferencji.

Ten wgląd służy optymalizacji przyjazności i doświadczeń użytkownika a także do celów statystycznych, personalizacji, handlu, profilowania i kierowanej reklamy.

Co to jest śledzenie użytkowników online?


Kiedy użytkownicy przeglądają internet, potencjalnie wszystko może być śledzone:

  • ich zapytania w wyszukiwarkach internetowych
  • strony które odwiedzają
  • częstotliwość powracania na strony
  • na co klikają
  • jak długo przebywają na stronie
  • z jaką prędkością przewijają
  • kiedy się zatrzumują
  • komentarze i reakcje które mogą dodawać na stronach lub w mediach społecznościowych
  • itd.

Śledzenie online to 'monitorowanie lub nagrywanie aktywności użytkowników w cyfrowym świecie’. Jest to zjawisko bardzo powszechne, ale świadomość i informowanie o istnieniu tego faktu pozostawia wiele do życzenia:

  • nie jest jasne dla użytkowników kiedy są śledzeni, jak, przez kogo i dokąd dane są wysyłane i w jakim celu

oraz,

  • śledzenie odbywa się bez zgody użytkowników.

To jest główny cel dlaczego Unia Europejska wprowadziła ścisłe regulacje ochrony danych osobowych osób prywatnych GDPR (The General Data Protection Regulation) w Polsce znane jako RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych).

Głównym powodem wprowadzenia RODO jest oddanie kontroli nad własnymi danymi osobowymi w ręce użytkowników przez powiększenie przejrzystości i wglądu w to jak użytkownik jest śledzony, przez kogo, w jakim celu wraz z możliwością zapobiegania temu śledzeniu.

Kto śledzi użytkowników internetu i dlaczego?

Nie ma na to prostej odpowiedzi ponieważ na śledzenie składa się wiele rzeczy. Najpopularniejsze powody to:

1. Śledzenie użytkowników dla statystyki, funkcjonalności, wydajności itp.

Strony śledzą użytkowników bezpośrednio a także używając zintegrowanych usług stron trzecich takich jak Google Analytics, głównie aby zdobyć wgląd jak strony są używane.

To daje właścicielowi witryny możliwość zoptymalizowania funkcjonalności strony tak aby spełniła wymagania użytkownika jak najlepiej.

2. Śledzenie użytkowników dla handlu internetowego

Sklepy internetowe i witryny ecommerce śledzą użytkowników aby zmaksymalizować zyski.

W prostych słowach, im więcej komercyjna witryna wie o użytkownikach, ich zachowaniach, zainteresowaniach i potrzebach, tym lepiej może zaprezentować produkty poszczególnym użytkownikom i tym samym zwiekszyć sprzedaż.

3. Śledzenie użytkowników do profilowania i kierunkowej reklamy

Witryny umożliwiają także reklamodawcom (stronom trzecim) śledzenie ich użytkowników i wyświetlanie reklam w witrynie umożliwiając w ten sposób zarabianie.

W szczególności strony z wiadomościami i inne strony z treściami redakcyjnymi zawierają duże ilości trackerów stron trzecich. Wiele z tych stron dostarcza treści za darmo bez żadnego finansowania zewnetrznego. Zatem muszą zarabiać na wyświetleniach stron ze znacznie wiekszą ilością reklam niż strony promujące komercyjne produkty czy stony będące własnością rządową czy podmiotów publicznych.

Reklamodawcy śledzą użytkowników po to aby ukierunkować marketing z największą możliwą dokładnością i wyświetlać ich reklamy do najbardziej istotnych potencjalnych klientów.

Sieci reklamowe

Typowo reklamodawcy używają wielkich sieci reklamowych do pomocy w marketingu ich produktów do najbardziej istotnej publiczności w internecie. Największa sieć reklamowa to Google Adsense.

Badania na temat śledzenia użytkowników w internecie


W styczniu 2016, w badaniach Uniwersytetu Princeton przeanalizowano śledzenie użytkowników online w milionie największych stron internetu.

To największe badanie do tej pory o technologii śledzenia użytkowników w internecie.

Kluczowym wynikiem badań było to, że trackery usług stron trzecich obecne w internecie mają postać klasycznego wykresu długiego ogona (long tail graph):

Pomimo, że naukowcy w sumie wykryli ponad 81 tys. trackerów stron trzecich obecnych przynajmniej na dwóch witrynach (wskazując tym, że to trackery stron trzecich), tylko garść była obecna na większości z miliona przeanalizowanych stron.

Top pięć narzędzi śledzących pochodzi od Google.

Google Analytics, produkt używany do logowania użytkowników odwiedzających witryny ze zintegrowanymi systemami wyświetlania kierunkowych reklam, został znaleziony w prawie 70% przebadanych stron. DoubleClick, dedykowany system wyświetlania reklam Google, został znaleziony w prawie 50% stron.

Ilustracja z badań Study nad Web Transparency

Jak strony śledzą użytkowników?


Najbardziej powszechną i najlepiej znaną technologią śledzenia użytkowników są pliki cookies.

Inne znane technologie śledzenia online to pixel tagultradźwiękowe nadajniki, i odcisk palca przeglądarki (browser fingerprinting), i inne.

Cookies, web cookies, HTTP cookies i ciasteczka internetowe.

Cookie czyli ciasteczko to prosty łańcuch tekstu zapisywany w przeglądarce użytkownika kiedy odwiedzają witrynę. Ma na celu umożliwić stronie rozpoznanie i zapamiętanie użytkowników.

Cookie zostało wynalezione w 1994 przez Lou Montulli i John Giannandrea z Netscape i oryginalnie służyło udostępnieniu witrynie 'pamięci’ aby mogła na przykład przechowywać zawartość koszyka zakupowego kiedy użytkownik przeglądał przedmioty dostępne w sklepie internetowym.

Ciasteczka nadal służą do tego celu, to jednak mogą również monitorować użytkowników i dać duży wgląd w zachowanie użytkowników.

Cookies są szeroko używane w profilowaniu i kierunkowym marketingu i większość stron ustawia setki plików cookies pochodzenia bezpośredniego jak i pochodzące ze stron trzecich.

Ostatnimi czasy jednak pliki cookies zyskują złą sławę i wielu użytkowników wybiera możliwość blokowania plików cookies w swoich przeglądarkach.

Przeczytaj nasze pełne wprowadzenie do plików cookies.

Co to są śledzące tagi pixel?

Śledzące pixele nazywane również tagami pixel lub pixelami 1×1 to przezroczyste obrazy zawierające pojedynczy pixel, obecne (jednak właściwie niewidoczne) na stronie internetowej lub we wiadomości email.

Kiedy użytkownik ładuje stronę lub otwiera wiadomość email, pixel jest również ładowany, przeważnie serwer reklamodawcy odczytuje i zapisuje otwarcie strony internetowej lub wiadomości email i innych czynności użytkownika.

Cel jest tem sam co pliki cookies stron trzecich: zyskanie wiedzy o użytkownikach dla marketingu kierunkowego.

Nadajniki ultradźwiękowe (ultrasound beacons): Czym są i jak działają?

Nadajniki ultradźwięków lub nadajniki ultrasoniczne, czasem w skrócie uBeacons, emitują wysokotonowe dźwięki z urządzenia używanego kiedy odwiedzasz stronę internetową która ma zainstalowany taki nadajnik.

Dźwięk jest niesłyszalny dla ludzi ale np psy mogą go usłyszeć i inne urządzenia w pobliżu tego którego używasz reagują na niego.

uBeacon służy jako most łączący świat cyfrowy ze światem fizycznym.

Podstawową zaletą beaconów ultradźwięków jest to, że umożliwiają wysyłającemu sygnał zdobycie wglądu jakie urządzenia są podłączone ze sobą; Twoj pc, smartphone, tablet itd rozwiązując problem sprzedawców i trackerów wynikający z tego, że użytkownik może poruszać się pomiędzy urządzeniami.

Coraz więcej aplikacji mobilnych potajemnie śledzi użytkowników przy pomocy beaconów w innych wyszukanych celach:

Na przykład niektóre sklepy mają zainstalowane beacony ultradźwięków przy wejściu które wchodzą w interakcję z Twoim telefonem gdy wchodzisz do środka umożliwając sprzedawcom śledzenie konsumentów w świecie fizycznym jak i online.

Więc jeśli na przykład wchodzisz do sklepu z firmowymi butami sportowymi, który ma zainstalwany nadajnik uBeacon, ta firma sprzedająca buty sportowe teraz wie, że możesz interesować się kupnem ich butów, nawet jeśli nigdy nie odwiedziłeś ich witryny ani nie szukałeś ich butów online.

Co to jest śledzenie odcisku palca przeglądarki (browser fingerprint tracking)?

Nawet gdy użytkownik blokuje pliki cookies i używa VPN aby ukryć rzeczywisty adres IP, nadal istnieją metody do śledzenia użytkownika.

Jeden z nich to odcisk palca przeglądarki. Odcisk jest unikalny dla Twojego komputera, urządzenia i przeglądarki.

Kiedy użytkownik odwiedza stronę, jego komputer czy urządzenie na którym odwiedza stronę, dostarcza stronie wysoko dokładne informacje na temat ich systemu i ustawień. Używając tych informacji do identyfikowania i śledzenia użytkowników jest znane jako zbieranie odcisków pala urządzenia lub przeglądarki (browser fingerprinting).

Unikalność może wynikać z Twojej szczególnej konfiguracji, ustawień, a nawet kurzu na obiektywie wbudowanej kamery!

Inne technologie i metody śledzenia użytkowników

W dodatku do standardowych plików cookies, tagów pixel, beacons ultradźwięków i odcisków palców przeglądarki, istnieją inne metody śledzenia użytkowników takie jak nieusuwalne pliki cookie zombie lub super cookies, dynamiczne cookies, Silverlight Isolated StorageIndexedDB, itd.

Cały świat zaczyna sobie zdawać sprawę, że w cyfrowej epoce dane to wyjątkowo cenny towar mogące być używane do przejęcia kontroli nad rynkami, wpływaniem na masy ludzi a nawet wygrania wyborów.

Metody zbierania danych i śledzenia użytkowników ciągle ewoluują a używane środki są niesłychanie kreatywne.

RODO (GDPR) i dyrektywa e-prywatności to dwie inicjatywy Unii Europejskiej mające na celu uregulowanie śledzenia użytkowników i ochronę ich danych osobowych. Prawdopodobnie obie nie wystarczą ale są ważnym krokiem ku ochronie danych użytkowników internetu.

Jak działa Cookiebot?


Cookiebot,rozwiązanie oferowane na zgodnosczrodo.pl umożliwiające używanie plików cookies i innych technologii śledzących zgodnie z nowymi przepisami RODO i dyrektywy e-prywatności, przywracając przejrzystość informując użytkowników i zbierając od nich zgodę na śledzenie na Twojej witrynie.

To jedno z niewielu w pełni zgodnych z nowymi przepisami rozwiązań na rynku.

Cookiebot zawiera trzy główne funkcje:

Skan witryny

Skan wykrywa i identyfikuje wszystkie znane typy technologii śledzących na stronie.

Skanowanie Twojej strony odbywa się przy pomocy 7-8 symulowanych użytkowników odwiedzających stronę co 1,5 sekundy. To na tyle mało aby nie spowodować problemów z wydajnością ale wystarczająco aby wykryć wszystkie typy technologii śledzących na Twojej stronie, wliczając dynamiczne cookies, beacony ultradźwięków, tagi pixel i odciski palców.

Wypróbuj darmowy skan sprawdzający 5 stron Twojej witryny, podaj jedynie nazwę witryny i adres email na który zostanie przesłany raport.

System zgody na pliki cookies

Kiedy użytkownik odwiedza Twoją witrynę, Cookiebot deaktywuje ładownie wszystkich skryptów poza wyjątkim niezbędnych do działania witryny dopóki użytkownik nie wyda zgody na użycie plików cookies, zgodnie z wymogiem 'uprzedniej zgody’ nowych przepisów.

Wszystkie pliki cookies i technologie śledzące są pogrupowane w 4 kategorie na które użytkownik może się zgodzić lub je odrzucić.

Wszystkie zgody użytkowników są bezpiecznie przechowywane jako dokumentacja faktu wydania zgody, jako wymaganie RODO.

Przejrzystość i pełna kontrola

Comiesięczny skan tworzy raport wszystkich technologii śledzenia używanych na stronie, dając wgląd i kontrolę właścicielowi witryny nad tym jakie dane użytkowników są śledzone.

Deklaracja cookies z raportem wszystkich aktywnych plików cookies może zostać opublikowana jako część polityki prywatności lub polityki cookies, spełniając wymagania RODO o udostępnieniu przez cały czas dokładnych informacji użytkownikom o ich śledzeniu.

Zgodnie z wymogami RODO, użytkownicy mogą w dowolnym momencie, zmienić wydaną zgodę lub całkowicie odrzucić zgodę.

Zasoby i źródła


MIT Technology Review: Largest Study of Online Tracking Proves Google Really Is Watching Us All

Princeton University Study: Online Tracking: A 1-million-site Measurement and Analysis

AudioContext Fingerprint test page

Wired: Google tracks everything you do. Here’s how to delete it

Howstuffworks: How Internet Cookies Work

The Guardian: Behavioural tracking and neuroscience are tools for sustainable innovation

Electronic Frontier Foundation: New Cookie Technologies: Harder to See and Remove, Widely Used to Track You

Electronic Frontier Foundation: How Online Tracking Companies Know Most of What You Do Online (and What Social Networks Are Doing to Help Them)

Electronic Frontier Foundation: Browser Versions Carry 10.5 Bits of Identifying Information on Average

The Guardian: Tracking the trackers: What are cookies? An introduction to web tracking

Privacy Policies: Your ISP Is Tracking Every Website You Visit: Here’s What We Know

Verticalrail: What is an ad network

Earningguys: 15 top ad networks for publishers

Gizmodo: Facebook knows how to track you using the dust on your camera lens

VisualIQ: Cookies, Tags, Pixels and IDs: Tracking the Consumer Journey

Test if your browser is safe against tracking with the Electronic Frontier Foundation

Multiloginapp: About browser fingerprinting

The Hacker News: Hundreds of apps using ultrasonic signals to silently track smartphone users